San Diego en Los Angeles - Reisverslag uit Malibu Beach, Verenigde Staten van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu San Diego en Los Angeles - Reisverslag uit Malibu Beach, Verenigde Staten van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu

San Diego en Los Angeles

Blijf op de hoogte en volg Wopke en Marijke

11 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Malibu Beach

Hallo medereizigers,
Het schiet al aardig op naar het einde van onze Amerika reis.
We vertrekken op donderdag 17 oktober (vandaag over 1 week), maar komen op vrijdag 18 oktober in Nederland vanwege het tijdsverschil.
Gisteren een dag vrij slecht weer gehad, maar vandaag was het prima weer, dus heel geschikt voor een bustoer door Hollywood en Beverly Hills.
Morgen schuiven we weer iets verder op naar het noorden, waarschijnlijk nog een druk stuk weg met weinig parkeergelegenheid voor onze camper. We zien wel (en jullie lezen het wel).

Groeten van ons twee uit de Joe Es Ee!

Zondag 6 oktober: Naar Yuma
Na het ontbijt lopen we even met de laptop naar de receptie om ons verslag van de laatste vier dagen te mailen, als het lukt. We hebben snel verbinding en Marijke is al aardig behendig met het weblog. Gelijk al een reactie van John dat ie onze mail ontvangen heeft.
Om kwart over negen rijden we van de camping, gelijk met John en Eva die vandaag ook weer optreden op het festival. We geven ze nog even een hand en zeggen maar niet dat we hun tips niet gaan opvolgen (te veel omrijden). Al gauw zitten we op een prachtige weg in de bergen, met veel uitzichten en bochten. Maar is goed te doen, geen ander verkeer en de weg is gloednieuw. Wopke kan keurig de knalgele streep midden op de pikzwarte weg volgen.
Daarna gaan we weer een prairiegebied in met in de verte steeds de bergen aan weerskanten. Riepen we pas geleden al “Wow” bij cactussen die tot onze enkels kwamen, nu zien we ze constant van een meter of vier, allerlei soorten. Af en toe door een klein plaatsje, met afbladderende houten gebouwtjes en stacaravans, gebied van Indianen/Mexicanen. Regelmatig zien we in deze warme en vrij kale streek een camping die redelijk bezet is. Wat heb je daar nu toch te zoeken?
We komen probleemloos aan in Yuma, dat nog net in Arizona ligt. Morgen gaan we naar Californie, waar we onze vakantie ook zijn begonnen. Bij het Visitor Center vragen we waar een eenvoudige camping is. Er zijn er een paar bij de rivier, maar je kunt ook gratis je camper op het terrein van het casino neerzetten, zegt de medewerkster.
Eerst gaan we een kijkje nemen bij de vroegere gevangenis van Yuma, nu een museum. Het was van 1875 tot 1910 in gebruik, je kunt de cellen (zespersoons) bekijken en ook veel info lezen over de mensen die daar zaten en hun leven. Interessant en net leuk om nog te doen op deze middag.
Nu eens kijken bij die campings aan de rivier, makkelijk te vinden met de plattegrond van de VVV. Camping Riverfront is een groot gravelterrein met betonplaten waar campers naast elkaar staan, geen glimp van de rivier te zien. Hiernaast een camping voor 55+, daar ga je helemaal gillend bij weg, wat een gribus. Op naar het casino, dat we snel gevonden hebben en waar we nog twee campers zien staan. Hier wat uitzicht op de bergen en dat voor nop. Marijke maakt een hapje klaar (we gaan nu de kastjes leegeten) en Wopke kijkt hoe we morgen naar San Diego moeten rijden. Yuma is inderdaad een heel zonnige stad, de camper is net een sauna (vandaag was het 32 graden).

Maandag 7 oktober: Naar San Diego
Prima geslapen op onze alternatieve camping (er staan nog drie kampeerders op dit terrein) en om acht uur trekken wij weer verder, naar San Diego. Met alweer mooi weer. We volgen bijna de hele tijd Highway 8, maar dat is zeker niet saai. Het landschap wisselt voortdurend. Dan weer prairie, even later allemaal grasland dat volop besproeid wordt (om er hooi van te maken, overal hooibalen). En dan komen we echt in woestijngebied, alleen maar wit zand, heel bijzonder.
De grens met Mexico loopt net links naast ons (wij mogen daar niet heen met onze camper). We zien grote hekken en de Highway is soms vernoemd naar een omgekomen lid van de Border Patrol, dat geeft ons zeker te denken. Bij een controle mogen wij doorrijden (ach die paar aardappels en uien van ons). En alweer een ander landschap, bergen bestaande uit grote hopen rotsen, of die er zo neergekwakt zijn door een grote hijskraan.
Als we San Diego naderen, wordt het een stuk drukker op de weg en zijn we blij met de hulp van de TomTom. Die brengt ons om twaalf uur feilloos bij de uitgezochte camping: Campland on the Bay (www.campland.com). Zij hebben plaats voor ons en wij boeken 2 nachten voor de somma van 44 euro per nacht (goedkoper lukt het niet aan de kust). Onze duurste camping tot nu toe èn tevens de kleinste plek, net zo groot als onze camper met nog een bankje ernaast, in het zwarte zand. De buren pal naast ons, een “legbatterij” voor campers.
Na het middageten gaan we de omgeving verkennen. De camping ligt aan een baai en wij lopen nog een stuk verder door, naar de Pacific Ocean. Daar ligt een lange rij van (grotendeels verlaten) vakantie appartementen, anderhalve kop op het strand en in de zee. Het ziet er saai uit en na verloop van tijd keren we maar weer om, richting camping. Daar nog even met een glaasje in de zon en kijken waar we morgen heen gaan. In ieder geval waar wat meer leven in de brouwerij is.

Dinsdag 8 oktober: San Diego verkennen
Vandaag willen we wat meer zien van San Diego, dan kunnen we het beste de bus nemen. San Diego is veel te groot en te druk om zelf te bereizen. Wopke heeft gisteren op internet gevonden waar de bushalte is en hoe laat de bus gaat.
Om even over negen pakken we de bus, we willen naar Downtown, het oude stadsgedeelte. Handig dat Wopke daar al wat over heeft genoteerd, want in de bus worden geen haltes aangegeven. Even zoeken welke kant we op moeten, dat is het Gaslamp Quarter, de voormalige rosse buurt. Hier veel oude sfeervolle gebouwen, nu meestal eet/drinkgelegenheden. Het is erg rustig, maar het is natuurlijk een gewone dinsdagmorgen. Bij Starbucks drinken we even een bakkie en bij het Hardrock Cafe kijken we binnen even rond. Een gebouw met mooi glas-in-lood plafond en overal aan de muren foto’s, gitaren en kleding van rocksterren.
Het Balboa park schijnt volgens onze info ook de moeite waard te zijn, dus lopen we die kant op. Jee, wat is dat een groot park en wat staan hier een prachtige gebouwen. Zowel de gebouwen als de tuinen doen ons denken aan Andalusië, vooral het blauw met gele mozaïek. In dit park zijn maar liefst vijftien musea gevestigd. Wopke had gelezen dat een aantal op dinsdag gratis toegang hebben, maar dat is dus alleen voor de inwoners van San Diego. Ach, het is ook veel te mooi weer om binnen te zijn. We lopen nog even door de botanische tuinen en door een soort Spaans dorpje, met allemaal kleurrijke galerietjes van kunstenaars.
Rond drie uur besluiten we weer terug te gaan naar de camping. We hadden toch iets meer verwacht op het gebied van lokale sfeer, maar het Gaslamp kwartier en het Balboa park waren in ieder geval een goede keus. Halverwege onze busreis hebben we een stop en wisselen we van chauffeur. Die man heeft volgens ons smetvrees, hij gaat zijn stoel, het stuur en alles in zijn omgeving geruime tijd te lijf met schoonmaakdoekjes (kan ie ook even bij ons langs komen?).
We vinden de juiste halte om weer uit te stappen, best goed van ons.
Morgen naar Los Angeles, weer een stukje verder naar het noorden. Schijnt een mooie route te zijn.

Woensdag 9 oktober: Naar Los Angeles (Malibu)
Goed geslapen, al worden we nogal eens opgeschrikt doordat er van alles uit de boom waaronder wij staan op ons dak valt. Kleine groene besjes of zoiets (al lang blij dat we niet onder een kokospalm staan). Later wordt het getik wat regelmatiger: regen. Het is buiten grijs en nat, maar de temperatuur valt mee. Marijke heeft weer eens ruzie met de douches, bij de derde douche lukt het haar pas om warm water te krijgen.
Om kwart voor negen rijden we van de camping af en gaan nu naar Los Angeles. Eigenlijk naar een voorstad van LA aan de kust, Malibu. We nemen de Highway 1 langs de kust, die is waarschijnlijk minder druk en mooier.
Ja, dat hadden we gedacht. Op een gegeven moment raken we wel veel vrachtverkeer kwijt, maar het blijft toch erg druk en goed opletten voor de chauffeur. Af en toe even een glimp van zee en strand (met grijze lucht), maar bijna de hele tijd rijden we door drukke stadjes met veel verkeerslichten en een oerwoud aan reclameborden die ons aansporen om Mexicaans te eten, naar de autowasstraat te gaan of onze nagels te laten verzorgen.
Pas bij Malibu, vlakbij de camping, ziet het eruit zoals we dat graag zien. Rechts de bergen en links de zee waarboven we regelmatig een grote groep pelikanen zien vliegen. Rond half twee komen we aan op camping Malibu Beach (www.maliburv.com) en ze hebben nog plek voor ons. Weer zo’n ieniemienie plek als op de vorige camping, maar nu hebben we wel uitzicht op de zee. Na het eten lopen we een blokje om en gaan we na hoe we morgen het beste naar Los Angeles kunnen gaan. Er is een bustour (hop on, hop off) vanaf Santa Monica. En we kunnen met de bus naar Santa Monica, zodat chauffeur Wopke een vrije dag heeft en we ook niet hoeven te zoeken naar parkeerplaatsen. We hebben bij de receptie een folder gekregen over deze bustour zodat we al kunnen bekijken wat we willen zien en waar we kunnen uitstappen.

Donderdag 10 oktober: Hollywood en Beverly Hills
Vandaag naar Los Angeles en wel naar het voor toeristen meest interessante deel: Hollywood en Beverly Hills. Waarover je regelmatig iets ziet op televisie, leuk om eens in het echt te bekijken.
Het is ondoenlijk hier met de camper naar toe te gaan. Voor anderhalve dollar p.p. gaan we met de bus naar Santa Monica, daar begint de tour met de Hop on Hop off bus. Je kunt in- en uitstappen bij meerdere haltes, onderweg krijg je informatie via een koptelefoon.
Om acht uur staan we al bij de bushalte, beter te vroeg dan te laat. Om kwart over acht rijden we naar Santa Monica waar we om negen uur aankomen. Nog een flinke tijd wachten op onze tourbus, Wopke zoekt tevergeefs een pinautomaat in de omgeving. Maar gelukkig kan je in de bus ook met een creditcard betalen.
We kunnen lekker bovenin de bus zitten, in de openlucht. Na het gure weer van gisteren is het vandaag weer zonnig, anders was er ook niets aan geweest. Het commentaar is in heel duidelijk Engels en gaat over de gebouwen waar we langs rijden, de mensen die er woonden, films die er opgenomen zijn. We rijden (op korte afstand) langs waar Shirley Temple is geboren, O.J. Simpson heeft gewoond en Marilyn Monroe is begraven.
Sjieke straten met grote palmbomen, grote parken en golfterreinen. We stappen over van de gele in de rode bus, moeten eerst even beneden zitten. Erg jammer, want dan zie je maar de helft, ook al omdat ze de ramen al tijden niet schoongemaakt hebben. Als er mensen uitstappen, gaan wij snel boven zitten. We krijgen uitleg over winkels, restaurants, filmstudio’s en stappen uit bij het beroemde Chinese theater waar veel sterren hun handen en voeten in de trottoirtegels hebben afgedrukt. In deze straat (Hollywood Boulevard) heb je ook de beroemde Walk of Fame, namen van honderden sterren afgebeeld op een ster in het trottoir, we zien veel bekende namen uit film- en muziekwereld. Ook leuk is het om in het echt de grote letters “Hollywood” tegen de heuvels te zien. Bovenin die heuvels wonen veel filmsterren, maar ook in Malibu wonen sterren zoals Bruce Willis en Cher, ja we zitten op stand. Ergens zien we een rode loper liggen, veel mensen en pers erbij, er krijgt net weer iemand een ster.
Nog even met de bus naar Rodeo Drive, de duurste winkelstraat ter wereld. Daar lopen wij in ons CenAtje (niks mis mee trouwens) langs de etalages van Gucci, Armani, Rolex, Cartier en nog veel meer. De clientèle van deze zaken is duidelijk te herkennen aan hun kleding en schoenen (enorme hakken), dames met strakgetrokken gezichten in een wolk van parfum. En de auto’s waarin men rijdt passen er ook helemaal bij. Een heel aparte wereld, wat een glitter en glamour.
Weer terug naar Santa Monica waar we nog even rondkuieren op de pier. Daar is van alles te beleven: winkeltjes, eettentjes, muzikanten en tekenaars, vissers. Dan weer met de bus terug naar de camping. Hierin geen glitter en glamour, maar veel zwervers met baard en sjofele kleren, een wereld van verschil!

• 11 Oktober 2013 - 07:45

Lia Stoker:

Hoi Wopke en Marijke, het blijft leuk om jullie belevenissen te volgen, wat een leuke verhaaltjes elke keer weer en wat hebben jullie al veel van de wereld gezien! Geniet van de laatste week en van het mooie weer want hier is dat over.

Groetjes van Lia en Steef.

• 11 Oktober 2013 - 08:32

Henja:

Beste mensen, wat zien jullie veel, wat een afwisselende reis en mooie verhalen.
    Na Las Vegas nu ook Hollywood, jullie krijgen bijna een overdosis glamour, glitter en opgeklopte gekkigheid.
    Gelukkig genoeg natuur ernaast, kom je toch weer bij.
    Ja campings aan de kust daar zullen wel op Zeeland lijken, elke centimeter benutten want er moet geld gemaakt worden, het zijn net Hollanders die Yanken.
    Nog een mooie voortzetting van de reis, tot gauw, Henja

• 11 Oktober 2013 - 09:02

Ida:

leuk om jullie belevenissen weer te lezen.
    Heb nog een laatste fijne week.
    groetjes, ida

• 11 Oktober 2013 - 09:06

Ria:

Hoi Wopke en Marijke,

Wat zien jullie tovh veel van de wereld, prachtig.
    Hollywood, Beverly Hills, Walk of Fame: het spreekt enorm tot de verbeelding.
    Dank weer voor de mooie verhalen en nog een fijne laatste week!
    Lot's of fun.

groetjes van Ria en Kees

• 11 Oktober 2013 - 10:03

Hennie:

wat leuk jullie verhaal kan ik nog wat van leren laatste week nog maar veel genieten
    en behouden reis richting Nederland tot gauw

• 11 Oktober 2013 - 10:11

Remke:

Hallo jullie samen,

Gaan jullie er al naar uitzien om weer onder je eigen douche te staan?
    Hier was in het nieuws dat het nog een weekje zal duren voor alles weer opengaat in Amerika en het heeft al miljarden gekost...
    Groetjes van Remke

• 11 Oktober 2013 - 14:23

Margriet V. Wee:

leuk om jullie laatste dagen nog te volgen, heb je nog bekenden gezien van Shop-aholic?
    of Bridget Jones en Mister Darcy? Een goede reis terug en een behouden thuiskomst.

• 11 Oktober 2013 - 16:25

Jannie En Hette :

wat weer prachtige verhalen wat zien jullie veel mooie dingen nou nog maar even lekker genieten groetjes uit Bolsward

• 11 Oktober 2013 - 16:50

Geerke En Alex:

Het aftellen is begonnen....Maar ook de laatste week zullen jullie nog best wel mooie dingen zien. Geniet er nog maar goed van en trek warme kleren aan als je hier naartoe gaat. Het is koud, regenachtig...echt herfst. (het is nu 9º C) En dat zou de komende week niet veel veranderen.
    Maar jullie hebben het prachtig gehad. Een beetje pech door de regering daar, maar ondanks dat toch nog veel mooie dingen gezien.
    Doe ook de laatste week voorzichtig aan en we wensen jullie een goede terugvlucht naar Nederland en welkom terug in Amersfoort.
    groeten vanuit een regenachtig en somber Amersfoort!!!

• 11 Oktober 2013 - 19:34

Bep:

Nog een hele fijne laatste week toegewenst, geniet er nog van en ik kom zeker nog eens foto's kijken.

• 11 Oktober 2013 - 20:20

Joke En Wim Tijmensen:

Hallo Wopke en Marijke,
    We vinden het leuk om alle belevenissen te volgen.
    We hopen dat jullie nog een mooie week hebben in Amerika en wensen jullie een goede thuisreis.
    De foto's, die gemaakt zijn, komen we graag thuis bekijken.
    Groetjes uit een erg nat Scherpenzeel.

• 11 Oktober 2013 - 21:26

Tillybeekelaar:

Hoi Marijke en Wobke,

Leuk verslag en goed te lezen dat jullie genieten!

Groetjes

Henk en Tilly

• 11 Oktober 2013 - 22:03

Hannekevg:

Hallo reizigers,

Jee wat leuk om alles in het echt te zien, daar dromen de meeste mensen alleen maar van. Heb je helemaal geen bekende sterren gezien? Maar ik ben wel blij dat jullie ondanks de gesloten parken enzo toch nog voldoende invulling kunnen vinden voor deze reis.
    Hier is het koud geworden sinds vandaag, bizar hoor gisteren zat ik nog in het zonnetje op het balkonnetje, en vandaag is het nat en koud. Lekker met Femke door de plassen gestampt, machtig leuk ;-)
    Nou, hoop dat jullie de laatste week nog veel leuke dingen gaan doen en tot gauw.
    Groetjes van Kees en mij.

• 12 Oktober 2013 - 14:22

Geeske:

Hoi Wopke en Marijke,

Heerlijk om de verslagen te lezen. Ik kijk er elke keer weer naar uit.
    Ik hoop dat jullie nog een paar fijne dagen hebben.
    Heel goede reis terug gewenst!!

• 12 Oktober 2013 - 15:16

Robin:

Hoi Marijke,
    Zeer hartelijk bedankt voor je kaartje voor mijn verjaardag! Heel leuk, ik lees jullie avonturenverhalen uit het verre Amerika, en het andere moment een hoogstpersoonlijk 'feestbeest'-kaartje van jou bij mij in de bus! Dank. En tot dans!
    Groeten van Robin

• 12 Oktober 2013 - 22:47

Vera Mallee:

Leuk om dit alles te lezen. Lisette gaat dinsdag met het Ned. Danstheater naar Los Angeles en SanFrancisco.
    Ze vond de Walk of Fame een beetje in een armoedige wijk liggen. Vroeger was het misschien meer glamour.
    Nog veel plezier met de laatste dagen!
    groetje, Vera

• 12 Oktober 2013 - 23:09

Elly:

Wat een belevenissen daar in Amerika,geweldig ,we wensen jullie nog een fijne laatste week,en een behouden thuiskomst,

groetjes uit Heiloo

• 17 Oktober 2013 - 19:47

Frank:

Nou jullie hebben van dat enorme USA dan in verhouding maar een klein deel gezien, maar wel veel highlights die je een keer gezien moet hebben. Nu dan weer Malibu, Hollywood en Beverly Hills. En toch nog wat Nationale Parken kunnen meepakken. En ga je net terug, worden de partijen het daar net last minute eens over de begroting, dus een dezer dagen zullen ze wel weer open gaan. Zul je net zien... Goeie terugreis gewenst. Het is hier ook nog goed weer dus gelukkig niet zo'n grote temperatuurschok.