Dresden: een bezoek meer dan waard! - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu Dresden: een bezoek meer dan waard! - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu

Dresden: een bezoek meer dan waard!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Wopke en Marijke

09 Juli 2015 | Duitsland, Dresden

Hallo mede reizigers,

Nu het hier koud en grijs is en de regen op het dak klettert (lijkt wel herfst) hebben we mooi de tijd om weer eens wat te sturen van onze avonturen. Ja, ik zou het ook nog op rijm kunnen zetten...
We hebben het idee dat wij tijdens onze vakantie ongeveer hetzelfde weer hadden als in Nederland, kort geleden die hittegolf en nu ook herfstig daar.

Vanaf zondag staan wij op een camping in een buitenwijk van Dresden, het centrum is goed te bereiken per fiets. Wij hebben deze vakantie onze fietsen niet voor niets meegenomen.
Dresden is een schitterende stad, als je er in de buurt komt, zeker bezoeken!

Meerdere mensen hadden wat aan de tip van Geerke om de letters te kunnen vergroten. Ida kwam met nog een tweede tip: De control toets indrukken en het wieltje van je muis naar voren draaien, en terug draaien om te verkleinen. Zo leren wij ook nog wat in onze vakantie...

Ik zag net dat het (korte) Zaterdag 4 juli

Geen uitjes gepland vandaag, alleen een ritje naar de Lidl. Doen we gelijk na het ontbijt, want op zaterdag moet je niet te laat zijn, zeker niet voor brood. In een mum hebben we alles, ook wat extra wijn die hier de helft goedkoper is dan bij ons.
Nog een klein beetje wasgoed in de Wipp Expres, dat droogt in een wip in de zon.
Omdat er weinig mensen momenteel op internet zitten (de meeste zijn wel ergens naar toe) hebben we nu ontvangst bij de caravan, onder de luifel. Hoeft Marijke niet helemaal naar boven, met die hitte. Het kwik is opgelopen tot 38 graden, tropisch warm!
Ondanks dat we nauwelijks iets doen, beetje lezen en puzzelen, zweten we enorm. Toch maar even een klein rondje op de fiets, om een beetje door te waaien. Maar de wind lijkt meer op een soort haarföhn, je frist er niet echt van op.
Na een lekker maaltje op ons eigen terras, gaat Marijke nog wat tikken, terwijl Wopke de tent al gedeeltelijk afbreekt.
verslag van zaterdag 4 juli niet is geplaatst, geen idee hoe dat is gekomen. Dus dat zet ik er nu ook maar bij.

Het schiet al weer op naar het einde van onze reis, zondag 12 juli komen we weer thuis (is de planning). Dus jullie hebben nog maar een paar verhalen tegoed.

Zo, nu even een lekker bakkie koffie en hopelijk kunnen we er vandaag toch nog even op uit.
Hartelijke groeten uit Dresden van
Marijke en Wopke

Zaterdag 4 juli

Zondag 5 juli

We breken de tent af, al is dat bij ons alleen maar een luifel. Eerst alle blaadjes en beestjes eraf vegen, die hoeven niet mee. Om 10 over 10 rijden we weg en een klein uur later komen we al aan op onze volgende camping in een buitenwijk van Dresden. Het eerste (en tevens laatste) blauwe bordje met het campingteken staat trouwens pal voor de ingang (www.camping-dresden.de)
Net als op de andere Duitse campings die wij bezochten, hebben ze ook hier een zeer lange middagpauze bij de receptie, vanaf 11 uur. Maar er is daar nog net een meisje, met een overdaad aan zwarte oogschaduw en tattoos, tikt ze met lange veelkleurige nagels onze gegevens in. We kunnen zelf een geschikte plek uitzoeken. Onder een boom (zonder plakspul, heel belangrijk) en met redelijk wat schaduw. Dat is momenteel heel belangrijk. Net als in Berlijn zijn hier geen afgepaste plekken, dus staan we lekker royaal.
Na het installeren pakken we de koffie en strijken neer in onze “achtertuin”. Vlakbij staat een bejaard Nederlands echtpaar, dat ons aanspreekt, ze maken graag een praatje met iedereen. Beste mensen, alleen is hun Drents soms minder goed te verstaan dan het gemiddelde Duits. De man houdt net als wij van cryptogrammen oplossen en geeft Marijke af en toe een opgave uit zijn Denksport bundel.
Het sanitairgebouw is hier “op de begane grond” en niet zoals op de vorige camping “op de derde etage”. Wel fijn, want het is hier smoorheet. En we doen verder niet veel meer dan regelmatig stoelen, tafel en drinken verplaatsen. Omdat we anders teveel zon krijgen, het is 38 graden! Even een stukje kuieren vanaf de camping, om te zien hoe de wegen precies lopen. We willen morgen naar het centrum van Dresden, is ca. 5 kilometer en dat gaan we eerst maar eens lopend uitproberen.
Lekker buiten gegeten in de “voortuin” en ’s avonds nog 2 potjes SkipBo met een verpletterende overwinning voor Wopke.

Maandag 6 juli

Onze laatste week al weer, we beginnen al wat af te tellen. Maar eerst staat Dresden nog op ons programma, daar willen wij 2 of 3 dagen rondkijken, dan kan je alles relaxed doen.
Het heeft vannacht geregend, het ziet er buiten grijs en wat onbetrouwbaar uit, nog maar even wachten. Na de koffie is het al flink opgeklaard en rond 11 uur lopen we richting centrum. Het is niet moeilijk te vinden en we lopen steeds op het voetpad, dat soms een gedeeld pad is met fietsers. Tegen 12 uur staan we aan de rand van het oude centrum, hoewel het woord “oud” niet helemaal klopt. Tijdens een bombardement in 1945 lag heel Dresden in puin. Maar alles is weer helemaal in oude glorie hersteld.
Vanaf de Kreuzkirche beginnen we aan een rondwandeling en vallen van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige gebouwen, je vergaapt je aan de imposante gebouwen, versierd met beelden en torens waarop vaak nog iets in goud staat te blinken in de zon. Het overkomt ons meerdere malen dat we bij het verlaten van een gebouw aan een andere zijde geen idee hebben waar we staan en wat het gebouw ernaast nu weer is. Maar met een plattegrond waarop alles wat interessant is staat aangegeven met een nummer, komen we er goed uit. We komen o.a. langs het Landhuis, het grote Albertinum museum (er zijn hier trouwens tig musea), de Frauenkirche en bewonderen de Fürstenzug, een 102 meter lange muurdecoratie met daarop 35 koningen en prinsen te paard, met hun gevolg (kijk maar eens op Google).
Aan de oever van de Elbe vinden we een schaduwrijk bankje om ons brood te eten en te genieten van het uitzicht, want ook aan de overkant van de rivier is veel moois te zien.
Nu kuieren we naar het zeer bekende Zwinger, dat bestaat uit een groot complex met rondom gebouwen, in het midden gras, bloemen en fonteinen. En overal beelden, vaak van mollige engeltjes met allerlei gezichtsuitdrukkingen. Helemaal in oude stijl, maar van materiaal dat dus niet zo oud is, enorm knap gedaan.
Er is zo veel te zien, het duizelt je gewoon. Morgen maar eens verder kijken, anders is het gewoon teveel van het goede. Rond vier uur lopen we weer terug via een plein met terrasjes, waar ze Italiaans ijs verkopen. Daar nemen we samen een beker met aardbei, mango en citroen. Is “zum Mitnehmen”, maar we gaan er toch lekker bij zitten. Onderweg naar de camping kopen we een paar blikjes bier bij de Lidl, want dat gaat iets sneller op bij deze tropische temperaturen. En een douche is ook geen overbodige luxe (op deze camping gaat dat met muntjes), hoewel je even later toch weer bezweet bent. Maar zo ziet iedereen er hier uit.

Dinsdag 7 juli

Zoals gepland gaan we weer naar Dresden, nu op de fiets. Gisteren zat onze lange broek toch iets te warm, nu weer een korte aan (Marijke heeft nog een paar rokjes liggen, maar dat fietst zo rot). Tegen tienen vertrekken we en bemerken dat de wegen iets aflopen en we weinig hoeven te trappen (tja, zal dat op de terugweg ook wat lukken?). Na een kwartier zijn we bij de binnenstad en zetten onze fietsen (met twee kettingen aan elkaar) aan de rekken voor het politiebureau, een veilig idee.
Nu lopen we naar de Innere en Aussere Neustadt, twee wijken aan de overkant van de Elbe. Die ook nog genoeg moois te bieden hebben, voor als je de tijd hebt. Het eerste opvallende gebouw is het Japanse Paleis, dat August de Sterke liet aanpassen om daar zijn porselein verzameling in onder te brengen. Het mocht wat kosten allemaal.
In de Innere Neustadt kan Jan Boven Modaal ook zijn geld wel besteden in de luxe winkels en galeries, gevestigd in sfeervolle passages. Het is vandaag weer extreem warm, op een plein komen steeds fonteintjes omhoog, waar kinderen regelmatig doorheen lopen (trekt ons ook wel aan eigenlijk).
In de wijk Aussere Neustadt liggen ook nog wat interessante gebouwen, maar de meeste straten geven toch een wat andere aanblik. Veel graffiti op muren en deuren, nogal wat spreuken met protesten tegen van alles en nog wat. Na wat zoeken vinden we in de Bautzner Strasse de mooiste zuivelwinkel ter wereld: Pfunds Molkerei. Staat terecht vermeld in het Guinness Book of Records, overal kleurige tegelwanden met prachtige afbeeldingen, het plafond is ook helemaal versierd, wat een plaatje! Met een glas koude karnemelk genieten we van al dit moois.
Nu weer richting centrum, bij het VVV vragen we wat info over het bezoeken van het beroemde operagebouw, de Semperoper. Dat gaat alleen met een rondleiding, er is morgen nog plaats bij eentje (om 23.00!) en vandaag ook nog eentje, om 15.30, over 40 minuten. We betalen de entreeprijs bij het VVV en wachten nog even buiten in de schaduw tot het tijd is voor onze rondleiding. Die is in het Duits, de dame die onze gids is vertelt dat wij eerst allemaal onze tassen/rugzakken bij de garderobe moeten afgeven. Voor het maken van foto’s moet je 3 euro extra betalen. Wat een kolder, maar we doen het toch maar. Wopke krijgt een sticker op zijn shirt, hij hoopt dat de batterij van zijn camera niet bijna leeg is (extra batterij zit in de rugzak, in de garderobe). Onze gids vertelt over de geschiedenis, hoe architect Semper alles heeft bedacht, de vernieling van het gebouw in de oorlog en het herstel. Men heeft hierbij erg gelet op niet brandbare materialen. Onze gids blijft vaak lang op 1 bepaalde plek staan, met een (te) lang verhaal met veel anekdotes.
De foyer ziet er heel sfeervol en chique uit, en het theater zelf ook. In de bezoekersruimte krijgen we uitleg, terwijl we de verrichtingen op het grote podium bekijken. Heel bijzonder om hier een voorstelling mee te maken, maar daar zal wel een prijskaartje aan hangen. Mooi om het daar van binnen te zien, al hadden wij verwacht meer door het hele gebouw geleid te worden.
Onze fietsen staan nog keurig bij de Polizei en we fietsen dezelfde route terug.
Om half zes komen we weer bij de caravan, daar is het 30 graden in de schaduw! Eerst maar rustig zitten met een drankje, voor we gaan kokkerellen.
Na het eten zitten we nog een tijd buiten, kijken naar de bliksem in de verte en luisteren naar de donder. Totdat alles dichtbij komt en er hier een flinke onweersbui losbarst.

Woensdag 8 juli

Door de onweersbuien van vannacht is het flink afgekoeld, met grijze lucht en stevige wind. Door de droogte en warmte van afgelopen tijd valt er al veel (groen) blad van de bomen. Het valt ons ook op dat overal het gras al geel is, net augustus in Zuid-Frankrijk.
Marijke wilde gisteren graag het operagebouw bezichtigen, Wopke wil nog naar het Albertinum. Een groot museum met een collectie beelden en schilderijen uit allerlei periodes. Voorlopig is het weer niet zo betrouwbaar, eerst hier maar koffie en brood. Marijke werkt onze verslagen bij, Wopke bekijkt nog wat mogelijkheden voor de rest van deze week. Na de lunch is het weer redelijk opgeknapt, we fietsen naar het centrum en zetten onze fiets weer bij de Polizei. Het Albertinum is vlakbij, we kopen een kaartje en krijgen een audioguide mee. We kunnen kiezen tussen Duitse en Engelse tekst, wij nemen de Duitse (we zijn tenslotte in Duitsland).
Eerst lopen we door grote zalen met beeldhouwwerken, beelden die beroemde figuren uitbeelden zoals Goethe, maar ook figuren uit mythologie en bijbel. Ook is er een grote afdeling met allerlei beelden in vitrines, een soort opslag, maar nu netjes neergezet voor de kijkers. Schilderijen zijn er ook volop te bewonderen, de meeste zijn van Duitse schilders. Allebei houden we erg van schilderijen die goed laten zien hoe de werkelijkheid eruitziet, portretten van doorgroefde gezichten, landschappen waarbij de waterval zowat van het doek stroomt, enz. De moderne kunst lopen we een stuk sneller voorbij. Er hangt ergens een hele serie met vierkante vakjes in allerlei kleuren. “Hebben ze bij de Gamma ook hangen, van de Histor verf”, zegt Wopke en Marijke proest het uit. Beneden staat nog een grote groep beelden die men heeft kunnen redden bij een grote overstroming in 2002.
Als we alles wel gezien hebben, gaan we naar buiten en lopen nog even een klein blokje om langs wat mooie gebouwen. Dresden is het bezoeken zeker waard! De lucht wordt nu donkerder en het begint vreemd te waaien, dus maar weer op huis aan. We fietsen behendig door het verkeer, uitkijken voor hobbelkeien en tramrails en kunnen bij de caravan nog even buiten zitten. Maar eten doen we deze keer maar binnen, Marijke heeft kippenvel op haar armen (Gänsehaut, zegt onze Duitse buurvrouw).

• 09 Juli 2015 - 11:04

Geerke:

Het zit er nu echt bijna op. Jullie hebben weer veel moois gezien en beleefd. En wat is Dresden mooi hè? Wij hebben er ook zo van genoten. Wij zijn er ook maar 2 volle dagen geweest, maar we gaan er vast nog wel een keer naar toe. Een hele goede terugreis voor jullie gewenst en de foto's komen we wel een keertje kijken.
    groetjes!!!

• 09 Juli 2015 - 11:24

Ida:

ha, hier is het verdere verslag.
    Mooie stad hè Dresden. Ik was er nog vorig jaar eind september en daarvoor ook een paar keer maar dat is langer geleden. Toen stond de kerk nog in de steigers vanwege de restauratie.
    Goede terugreis en tot volgende week (instuif Utrecht??)
    groetjes, ida

• 10 Juli 2015 - 07:23

Sita:

'k Begrijp dat Dresden meer dan de moeite waard is. Het staat ook op ons verlanglijstje
    hopelijk komen we daar binnenkort eens aan toe. Wat is het allemaal snel gegaan want
    over een week zit jullie vakantie er al weer op.
    Hopelijk zijn jullie dan genoeg bijgetankt om voor 'n gezin van vier man te zorgen want
    reken maar dat straks thuis ineens alles anders is.
    Fijne week nog en hartelijke groeten, Sita

• 10 Juli 2015 - 08:54

Hennie & Roel:

Hoi: zo weer helemaal bij, wat betreft het lezen van jullie verslagen.
    Hoogst interessant met al die mooie gebouwen en zeker die muurschilderingen.
    Leuk dat jullie zo genieten en dat met ons delen.
    Wij staan klaar vandaag, vrijdag om naar Tiengemeten af te reizen een klein stukje maar hoor,
    om het Utrechtpad af te maken, zo`n 17 kilometer eerst fietsen naar centrum van Utrecht en dan terug wandelen naar de auto, het weer is goed vandaag 22 C .
    Wens jullie nogmaals fijne dagen en tot horens.

groet Hennie & Roel