Het meer van Monteynard - Reisverslag uit La Mure, Frankrijk van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu Het meer van Monteynard - Reisverslag uit La Mure, Frankrijk van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu

Het meer van Monteynard

Door: Marijke Bekema

Blijf op de hoogte en volg Wopke en Marijke

14 September 2015 | Frankrijk, La Mure

Hallo (achter)volgers,

Nu even wat minder leesvoer voor jullie: verslag van 13 en 14 september.
Zaterdag hebben we een leuke wandeling gemaakt, met twee grote hangbruggen. (Over die bruggen is vast nog wel info te vinden op internet).
Vannacht heeft het flink geregend en geonweerd, wat natuurlijk extra hard klinkt hier in de bergen. Vandaag een slechte dag qua weer, we rijden straks verder naar het zuiden. Naar een camping in Volonne, ten zuiden van Sisteron.
Daar hebben ze wel internet, maar waarschijnlijk nogal prijzig, komt soms neer op je laagseizoenkorting. Dat wordt ons een beetje te gek. Uiteraard blijven we schrijven en mailen, als de kans zich voordoet.

Hartelijke groeten van de zwervers,
Marijke en Wopke

Zaterdag 12 september

Omdat ze voor vandaag nog goed weer voorspellen en daarna minder, gaan we nu de wandeling met de twee hangbruggen lopen.
Met onze bergschoenen aan en rugzak met proviand lopen we om tien voor half tien de camping af en volgen de bordjes naar de eerste hangbrug, de “Passerelle du Drac”. Het pad wordt smaller en gaat flink omhoog tot we de brug zien die we al kennen van een foto in de campinggids. Bij het begin laten we ons op de foto zetten, want het is toch wel een bijzondere plek. De brug is 220 meter lang en hangt ca. 80 meter boven het meer. Volgens onze folder is het allemaal heel solide gemaakt en zo ziet het er ook uit, dus kuieren we al genietend naar de overkant.
Daar wordt het pad nog wat pittiger, veel klimmen en dalen en opletten met rare steentjes en boomwortels. We komen sommige wandelaars meerdere keren tegen, dan pauzeren zij en dan wij weer. Steeds een prachtig uitzicht, op de bergen en het meer. Het pad staat goed aangegeven, we kunnen nog een paar keer afslaan naar een mooi punt, maar wij volgende de geplande route. Zodat we bij de tweede hangbrug komen, de “Passerelle de l’Ebron”. Net zo’n brug als de eerste, deze is 180 meter lang.
Bij onze stop voor de lunch spreken we een Belgisch echtpaar dat net als wij de route heen en terug wil lopen. Je kunt wel een rondje maken, maar dan moet je de veerpont over het meer een dag van tevoren telefonisch reserveren. Een heel gedoe dus. We hebben de tijd en het weer ziet er nog goed uit, we lopen tot aan het strand van Les Vignes via het “sportieve pad”. Het is druk op het meer met surfers, vooral kitesurfers. Dan weer terug, nu het eerste stuk over het “familiepad”, zie je toch weer andere dingen. Het waait nu harder en de hangbrug van Ebron wiebelt nu wel wat heen en weer. Het dalen is soms best lastig, je voelt je knieen. Bij onze laatste oversteek komen we nog aardig wat mensen tegen. Maar als je hun kleding en schoenen bekijkt, gaan die maar een klein blokje om.
Om tien voor half vijf, na zeven uur en bijna 24 kilometer zijn we terug op de camping. Waar we neerploffen op onze stoelen, want 24 kilometer hier is anders dan deze afstand bij ons thuis. Opfrissen onder de douche, het avondeten kunnen we nog net buiten verorberen. Als we de afwas doen, komt er extra water van boven. Het begint te regenen en dat houdt de hele avond en nacht aan. Het weerbericht gaf deze dag een 7, maar wij waarderen hem toch op naar een 8!

Zondag 13 september

Het weer is vandaag niet zo betrouwbaar volgens de berichten, we hebben geen plannen gemaakt. We blijven wat langer liggen, maar merken dat het nu droog is en de lucht zelfs grote plekken blauw vertoont. Naast de caravan is teveel schaduw, dus we pakken onze stoelen en de kleine tafel en installeren ons bij het water. Kopje koffie en boek erbij, dat is wel uit te houden. Nu zijn hier ook meerdere surfers op het water, vooral de kitesurfers gaan supersnel, echt leuk om naar te kijken. Een hele kunst, niets voor ons trouwens.
Op dit terrasje eten we ook ons brood en gaan daarna een stukje rijden in de omgeving. We vinden een mooie route die rond loopt. We willen niet te ver weg, want er is regen voorspeld na drie uur (volgens info op internet). We rijden door kleine dorpjes, lezen het plaatsnaambord en zien een paar tellen later hetzelfde bord alweer met de rode streep erdoorheen. Bij de wat grotere plaats La Mure slaan we af en rijden dan een stuk weg die we al eerder reden, met de caravan. Nu kan de chauffeur relaxed van de omgeving genieten.
Terug op de camping kunnen we nog buiten zitten. Omdat je voor goed weer toch wat zuidelijker moet zitten, besluiten we om morgen verder te trekken. Marijke gaat afrekenen bij de receptie, 36 euro voor 3 nachten, zo goedkoop zullen we het wel niet zo gauw meer vinden.
Tegen etenstijd wordt de lucht donkerder, gaat het hard waaien en…regenen.
Nu maar naar binnen, het weer is vandaag toch nog meegevallen.

• 14 September 2015 - 08:56

Ida:

die bruggen, dat lijkt me leuk!.
    Vast prachtige uitzichten van boven af.

Troost je, hier regent het ook nu.
    Op naar het zuiden dus (voor jullie dan)

zaterdag met Terp op het Eemplein gedanst met 26 mensen.
    Dag van de Amateurkunst.
    Wanneer je op de Terp-site kunt komen kun je de foto's zien.

groetjes,
    ida

• 14 September 2015 - 10:02

Geerke:

Behoorlijke bergen daar bij jullie in de buurt. Petje af voor deze wandeling. Jammer dat het daar nu ook al weer regent. Er is in het zuidoosten van Frankrijk ook heel veel regen gevallen ( " in o.a de departementen Hérault, Gard en Lozère is het zaterdag tot ernstige overstromingen gekomen nadat er enorme neerslaghoeveelheden zijn gevallen"). De vooruitzichten zijn niet zo gunstig er komt nog veel meer aan.....
    Dat wordt een aardig eind verder trekken denk ik. Succes en een fijne reis maar weer.
    Groeten vanuit een regenachtig Amersfoort (ja ook hier dus...)

• 14 September 2015 - 13:31

Marinka:

Jullie vermaken je goed! Rij maar snel door naar mooier weer, want hier in Amersfoort moet je nu voor de zon helaas ook niet zijn :(. Misschien kunnen jullie de rest van de familie nog wel tegenkomen in Portugal!

• 14 September 2015 - 18:08

Arianne:

Wij zijn nu in Lourdes op de camping met gratis wifi voor14 euro. Ook hier regent het behoorlijk. Hans gaat de jerrycan vullen met genezend water. Wie weet ga ik er behoorlijk van lopen. Morgen gaan wij naar Spanje
    en hopen daar de zon te vinden. Bedankt voor jullie verslag.
    Groetjes van Hans en Arianne.

• 14 September 2015 - 18:51

Henja:

Dag!
    Zag inderdaad wel heel erg slecht weer in delen van Frankrijk, zou bijna denken dat ze wisten daarboven dat jullie in de buurt zijn.....grapje.
    Ga inderdaad maar richting de zo'n, wellicht wat duurder, wel zo prettig lijkt me.
    Geniet er van en we lezen het wel weer een keer.
    Groet,
    Henja

• 15 September 2015 - 20:40

Joke En Wim Tijmensen:

Wij vinden het leuk jullie belevenissen weer te volgen.
    Veel plezier toegewenst en hopelijk met mooi weer.
    Wopke alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van.
    Groeten van Joke en Wim.

• 17 September 2015 - 08:11

Sita:

Wopke, twee keer zes van harte gefeliciteerd!
    Waar bevinden jullie je op dit moment? Wat
    sportief om zulke wandelingen samen te maken
    dat vind ik echt een prestatie. Hartelijke groeten
    ook van Harry, Sita

• 25 September 2015 - 21:01

Hennie Roelofsen:

van Harte gefeliciteerd man !!