Bourgogne - Reisverslag uit La Mure, Frankrijk van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu Bourgogne - Reisverslag uit La Mure, Frankrijk van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu

Bourgogne

Door: Marijke Bekema

Blijf op de hoogte en volg Wopke en Marijke

11 September 2015 | Frankrijk, La Mure

Hallo weblog lezers,

Hier de eerste belevenissen van ons in Frankrijk.
Momenteel zitten we op onze tweede camping, in de kleine plaats Mayres Savel (op te zoeken in Google Maps?).
Marijke zit nu te tikken bij de schaars verlichte receptie, dus misschien hier en daar een foutje.
Morgen willen we een mooie wandeling maken (hier is het geen fietsgebied in ieder geval). Momenteel is de lucht donkergrijs en vallen er wat spetten regen, dus die 7 voor morgen kan wel eens lager uitvallen...

Groetjes van ons, tot mails
Marijke en Wopke

Maandag 7 september

Van vrijdag 4 tot maandag 7 september hadden wij een kampeerweekend in Mierlo. Met een groep van 20 mensen verbleven wij daar op een camping en zaten de meeste tijd met elkaar in een grote tent, voorzien van een kachel. Het was het hele weekend een graad of 12 en continu regen. Ondanks dat was het erg gezellig.
Na de koffie en een afscheidswoordje van de organisator vertrekken wij om 10 voor 12 richting zuiden en (hopelijk) beter weer.
Via Maastricht rijden we België in, het is druk op de wegen, Wopke vindt het vervelend rijden. Het weer is hier nog hetzelfde: 13 graden en regen. De stop voor ons brood houden we daarom maar binnen in onze warme caravan.
De oostkant van België ziet er gelijk heel anders uit dan de westkant. Meer heuvels en alles staat in het Frans aangegeven. Wopke heeft thuis meerdere campings opgezocht die niet zo ver van de snelweg af liggen. Onze eerste optie is een kleine camping aan de Moezel, in Thionville ten noorden van Metz.
Als we om zes uur aankomen zien we het bord Complet bij de ingang. Toch maar even vragen, de vriendelijke en uitbundige beheerster heeft nog 1 plek voor ons: nummer 5. We krijgen een sleutel mee met dit nummer erop die ons toegang geeft tot het toiletgebouw. Marijke krijgt meerdere malen te horen: “Vous parlez bien le francais”, leuke opsteker. We hebben de caravan in een mum neergezet, tijd voor een wijntje. Helaas komen daar ook wespen op af, uitkijken dus.
Na het eten willen we bij de wasbakken afwassen, maar het water wordt niet warm. Dan maar in de caravan water opzetten en daar de afwas doen. Later bemerken wij dat hier de blauwe kraan warm water geeft en de rode koud! Rare jongens, die Fransen.
Na een door Wopke gewonnen potje SkipBo zoeken we ons bed op. Morgen verder naar het zuiden, in de buurt van Beaune. Volgens het weerbericht en de beheerster is het daar beter weer.

Dinsdag 8 september

Om 10 voor half 10 rijden we weg van de camping in Thionville. Het is bewolkt en een graad of 13, maar dat zal vast veranderen in de loop van de dag.
Al gauw komen we langs Metz, waar we mooie torens boven de stad zien oprijzen. Die stad moeten we ook nog maar eens een keertje gaan bekijken.
We volgen de Route National die wat minder opschiet dan de tolweg vlakbij, maar wel veel leuker is. We komen door allerlei kleine dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Veel bloembakken voor de huizen, aan lantaarnpalen en bruggen. Regelmatig slingert de Moezel onder de weg door.
Onze koffiestop houden we binnen, het is nog te fris. Maar voor onze middagboterham zetten we stoer onze tafel en stoeltjes op de parkeerplaats en genieten van de eerste zonnestralen sinds dagen.
De route rijdt heel relaxed, het is helemaal niet druk en we rijden hele stukken bijna alleen op de weg. Veel gewassen zijn nu geoogst, zodat je daardoor een goed uitzicht hebt op het landschap.
Na Dijon komen we het wijngebied in, overal druiven en men is al volop bezig met de oogst. Dat hadden we nog niet verwacht. Grote groepen (veel jongeren) lopen in het land, een bedrijvige boel. In de dorpen zie je overal wijnkelders waar je wijn kunt proeven en kopen. En in het dorp Prémeaux/Prissey zien we al gauw de borden die naar camping Du Moulin de Prissey verwijzen. We belanden om 15.10 uur op deze kleine, rustige camping waar de receptie gesloten is. Maar daar komt de beheerster al aan: een oud opoetje achter haar rollator. Zij schrijft ons in, met pen in een schrift. Prachtig! We hebben een ruime plek met zowel zon als schaduw. Inmiddels is het 22 graden, dat begint erop te lijken! In de loop van de middag arriveren nog aardig wat mensen, waarschijnlijk allemaal op doorreis. Wij willen morgen naar Beaune, een bezienswaardige stad. Marijke weet dat daar een prachtig oud ziekenhuis is (ging destijds een artikel in haar Franse les over).

Woensdag 9 september

Een zonnige blauwe lucht, maar een harde koude wind. Dus toch maar binnen ontbijten. Daarna zorgt zoals gewoonlijk Wopke voor de thermoskan koffie en Marijke voor brood en andere etenswaren. Dit gaat onze rugzakken in, die terechtkomen in de auto. Waarmee we vandaag naar Beaune rijden, een stad die ca. 15 km. noordelijker ligt.
Onderweg is het een en al wijngaarden en wijnhuizen (“caves”), vaak mooie landhuizen, er zit wel brood in de druiven zo te zien. Af en toe passeert ons een vreemd voertuig dat gebruikt wordt bij de oogst.
In Beaune vinden we al snel een parkeerplaats aan de rand van het historische centrum. Via een oude poort belanden we in schilderachtige straatjes waar de tijd heeft stilgestaan. Kleine winkeltjes en eettentjes, toeristen die allerlei talen spreken. Bij het VVV nemen we een plattegrond en andere info mee en dan is het tijd voor een “bakkie”. Daarvoor zoeken we een zonnig bankje in een parkje uit. Dan lopen we naar het beroemde Hôtel-Dieu, ook wel genaamd Hospices de Beaune. De voorkant van het gebouw uit 1443 ziet er al prachtig uit, met torentjes en gouden beelden. We betalen 7,50 p.p. en krijgen een audioguide in het Nederlands. Op de binnenplaats valt onze mond open van bewondering, echt een plaatje. Het dak is kleurig mozaïek, mooi houtwerk overal, niet te beschrijven eigenlijk. We belanden in de kamer waar vroeger de arme zieken werden verzorgd, er staan aan weerszijden 14 bedden en onze audioguide geeft duidelijke uitleg over hoe het er vroeger toeging. Er zijn meerdere prachtig ingerichte zalen, een apotheek en vitrines met allerlei voorwerpen. Mooie wandkleden en schilderijen. Een aanrader om te bezoeken!
Met de plattegrond erbij lopen we allerlei straatjes door en volgen ook een deel van de stadsmuur. Er is veel te zien, vaak ook details zoals een leuk uithangbord. We komen langs het stadhuis, de kathedraal en nog wat interessante gebouwen. Voor onze boterham zoeken we het parkje weer op, de zon schijnt volop.
Als we het meeste hebben gezien lopen we weer naar de auto en rijden we terug naar de camping. We kijken onderweg of we wegen zien waar we morgen zouden kunnen fietsen tussen de wijngaarden (niet te steil!). Moet wel lukken, denken we.
Bij de caravan nog lekker in het zonnetje met een glaasje en een boek en ook onze warme hap verorberen we buiten. Zoals het hoort op vakantie. De eerste dag met mooi weer, jippie!

Donderdag 10 september

Hetzelfde weer als gisteren: zonnig, maar veel wind. Om tien uur wagen we het er maar op om te gaan fietsen. Onze Nederlandse achterburen zeiden dat het wel te doen is om hier te fietsen, maar zij fietsen elektrisch, dus hebben wij weinig aan hun mening. Bij het VVV in Beaune had men geen gedetailleerde fietskaart, dus sloopt Wopke bladzijde 96 uit onze Michelin wegenkaart (met spiraalrug), die hij er later weer prima in weet te zetten.
Het is onze bedoeling door kleine dorpen en langs wijngaarden te fietsen, tussen de twee grote autowegen in. We volgen een spoorlijn, met de wind in de rug en nogal dalend (dus dat wordt pittig op de terugweg). Door piepkleine dorpjes, zoals Maisons Rouges (zo’n vijf huizen en geen eentje rood). Hier en daar kerktorens met mozaïek daken, kenmerkend voor deze streek. Een bankje voor onze koffie is snel gevonden en dan zitten we al snel tussen de wijngaarden. Grote ommuurde landgoederen met de naam van de eigenaar erop.
In veel wijngaarden is men bezig met het plukken. We stappen af van onze fiets en bekijken het werk van dichtbij. Een vrolijke groep mensen, uitgerust met snoeischaartjes, emmers en grote plastic manden op de rug. Er gaat een luid gejuich op: de oogst zit er helemaal op. Hier oogst men witte druiven, iemand vertelt dat de oogst dit jaar heel goed is en geeft ons elk een trosje. Ze smaken heerlijk zoet. Wel erg kleverig, zodat even later onze handen aan het stuur vastplakken. We komen langs een kasteel met ook weer zo’n mooi dak. Daar kan je wijn proeven, zo te zien ver boven ons budget.
Na verloop van tijd belanden we op een wandelroute (rood/geel), nu maar even een stuk lopen, zeker omdat de weg flink stijgt. Wel hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving, prima stop voor onze boterham. We kijken bij een andere groep druivenplukkers, zij verzamelen de druiven in plastic kratten die op een vrachtwagen gezet worden. Ook hier een vrolijk stel, ze vragen ons om hun op de foto te zetten en wij gaan met een van hen op de foto. Wie zegt dat Fransen onvriendelijk zijn? Wij komen ze nooit tegen in ieder geval.
Op de terugweg zien we een boer die op een machine tussen de druivenranken door rijdt en ze daarmee oogst. Gaat vast sneller, maar wel minder gezellig.
Om half drie rijden we de camping weer op, een leuke en leerzame dag, met prachtig weer. Een graad of 25, het dubbele van de temperatuur in Mierlo afgelopen weekend!
Op deze camping komen veel gasten voor 1 nacht. Nu arriveert er ook weer een aantal, wat hebben sommige mensen toch een gevaartes bij zich. De ene caravan/camper is nog groter dan de andere. Achter ons zet een Belgisch echtpaar hun spullen op, voorzien van veel commentaar. Het lijkt wel een stukje van Urbanus. We spreken onze Engelse buren nog even, die komen uit Rugby (daar komt het spel vandaan, weer wat geleerd).
Marijke rekent af bij het opoetje, die -uiteraard- een ouderwetse rekenmachine gebruikt. Want morgen trekken we weer een stukje verder.

Vrijdag 11 september

Om 7 uur wekt de haan van de telefoon ons, voor zover we nog niet wakker zijn. Dan ontbijten, de laatste spullen opruimen en de caravan met de mover weer van zijn plek krijgen en achter de auto. Na diverse pogingen (batterijen draaien, verwisselen) ziet Wopke dat er een bepaalde stekker nog niet in zit. Dat zullen we de rest van de vakantie wel niet meer vergeten…
Om tien over acht rijden we weg, eerst richting Beaune en de wijnvelden waar men volop aan het plukken is. De weg is recht toe recht aan naar het zuiden, nauwelijks verkeer op de weg. Door kleine, schilderachtige dorpjes met overal bloembakken, aan lantaarnpalen, aan bruggen. Ook de rotondes zijn soms complete kunstwerken.
De temperatuur kruipt omhoog van 9 graden tot aan 23 graden. Dus lekker even buiten koffie drinken en brood eten. De auto voltanken en bij de Lidl (nee, we krijgen niets voor sluikreclame, haha) haalt Marijke twee versgebakken broden.
We verlaten het wijngebied en zitten nu in het gebied van de kippen, die hier ouderwets rondscharrelen. Bij Bourg-en-Bresse en Grenoble raken we het spoor wat bijster. De TomTom en de routekaart komen niet overeen. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, want Wopke ziet het aantal kilometers steeds aftellen.
Nu rijden we door een prachtig berglandschap, volgens de ACSI campinggids moeten we naar La Mure en dan de borden naar de camping volgen.
De weg wordt smaller met veel bochten en prachtige uitzichten. Wat zie je hier veel standbeelden en uithangborden met Napoleon? Tja, we rijden nu op de Route Napoleon, die we juist hadden willen vermijden, Op de kaart staat 9-13% helling plus een rode caravan (afgeraden voor caravans). Maar wij hebben wel gekker meegemaakt. Aan het eind van de weg (of de wereld) zien we de camping liggen, aan een groot, helder meer. Het Engels sprekende meisje bij de receptie schrijft ons in en even later staat ons “huisje” waterpas op nummer 57. Met uitzicht op het meer van Monteynard en de bergen, plaats en keus genoeg.
Vlakbij loopt een mooie wandelroute met daarin twee hangbruggen over het meer. Die gaan we zeker lopen. Eerst een klein rondje om de camping, er is hier veel te doen voor watersporters. Terwijl Marijke het eten kookt, gaat Wopke kijken of internet het doet, bij de receptie. Dat gaat prima, hij ontdekt dat het weer in deze omgeving morgen een 7 en overmorgen een 6 krijgt. Daarna een 4, dus waarschijnlijk trekken we dan verder naar de zuidkust. Morgen maar gelijk die bijzondere wandeling maken.
Marijke tikt onze laatste belevenissen in de laptop om het zo te kunnen versturen. Weet men waar we nu uithangen.
Deze camping kost maar 12 euro per nacht, zie: www.camping-savel.com

• 11 September 2015 - 20:40

Arianne:

Hallo Franse vakantiegangers,

Ook wij zitten nog in la douce france en wel aan de Dordogne. Ook een camping van 12 euro en gratis 2 uur wifi vanuit de caravan. Het is nog druk aan de Dordogne. Mooie streek met oude plaatsjes en kastelen.
    Tot nu toe goed weer. Groetjes en veel wandelplezier.

• 11 September 2015 - 22:19

Ida:

leuk om jullie belevenissen weer te volge.
    En dat alles met (redelijk) goed weer, hoe is het mogelijk.

groetjes en wandel ze,
    ida

• 11 September 2015 - 22:38

Tilly Beekelaar:

Hallo Marijke en Wobke,

Leuk om te lezen dat jullie genieten en nu mooi weer hebben!
    Hier wordt het vanaf zaterdag minder mooi volgens de voorspellingen,
    Geniet ervan samen en fijne en mooie wandelingen!

Groetjes

Henk en Tilly.

• 11 September 2015 - 23:23

Franka:

Leuk te lezen dat het goed gaat en de temperatuur stijgt. Veel plezier verder

• 12 September 2015 - 10:34

Geeske Zoomer:

Hoi Wopke en Marijke. Heerlijk om jullie verslag weer te lezen. In gedachte reis ik weer in Frankrijk en zie alles voor me. Ik moet elke keer weer grinniken over je humor, over kleine details. Heel veel plezier in het hopelijk zonnige zuiden. groetjes Geeske

• 12 September 2015 - 11:58

Hannekevg:

Hallo bofkonten, lekker weer op reis met hopelijk mooi weer de komende tijd.
    Frankrijk is echt mooi hė, en dat de Fransen aardig tegen jullie zijn is niet zo gek, dat komt omdat jullie de taal zo goed spreken en dat weten ze te waarderen.
    Wat Geeske hierboven schrijft, dat herken ik wel dat grinniken over woordspelingen, zoals brood in druiven zien en geen rode maisons rouges.
    Ik ga maandag met mijn zussen op vakantie, zal naar je zwaaien als ik over jullie heenvlieg.
    Blijf je volgen, groet van Kees en mij.

• 12 September 2015 - 20:44

Bep:

Hallo Marijke en Wopke,

Nu pas jullie verslag gelezen en weer genoten van het nieuws. Ik ben een beetje moe na het dansen op donderdag, vrijdag en vanmiddag. Vanmorgen ook nog een wandeling van 2 uur gedaan bij Wouda vandaan, daarna daar lekker koffie gedronken met taart erbij. Morgen maar een dagje rust en daarna rustig aan tas inpakken. Nog veel plezier jullie.

• 13 September 2015 - 17:12

Henja:

Leuk om weer een beetje mee te reizen met jullie. Ik wens jullie veel plezier in La douce France. Mocht er tijd voor zijn ga dan zeker aan in Bordeaux.
    Groet, Henja