Berlijn verkennen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu Berlijn verkennen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Wopke en Marijke Bekema - WaarBenJij.nu

Berlijn verkennen

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Wopke en Marijke

13 Juni 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo mede reizigers!

Of moet ik misschien zeggen: volgers? Want iedereen heeft tegenwoordig "volgers", wat dat dan ook mag zijn...
Het is nu zaterdag 18.45 uur en we zitten met een cola bij MacD en na wat gepruts komen we nu op internet. Lezen al 10 reacties op onze eerste berichten, heel leuk. En we zien gelijk dat het gelukt is om een verslag te versturen.
Bedankt, zijn wij ook weer op de hoogte van jullie belevenissen. Voor wie op vakantie is of gaat: een fijne tijd gewenst en geniet ervan, dat doen wij ook!

Hierbij een verslag van donderdag en vrijdag, toen wij Berlijn aan het verkennen waren. Dat hebben wij vandaag ook nog gedaan, met een temperatuur van ca. 30 graden (maar genoeg schaduw te vinden hoor).

Groeten van de Berlijn-kenners Wopke en Marijke

Donderdag 11 juni

Vandaag gaan we Berlijn verkennen, dus pakken we onze rugzakken in met brood en koffie en verder allerlei info zoals gidsjes en plattegronden. Eerst met de auto naar station Grünau, op de P+R parkeerplaats is het drukker dan verwacht, na veel zoeken vinden we de allerlaatste plek.
Nu het volgende traject: welke trein en vanaf welk perron? Ook dat vinden we makkelijk, we stempelen onze Berlin Welcome Card af, vanaf nu is ie 72 uur geldig. Eerst naar station Ostkreuz en dan overstappen op een lijn naar het Hauptbahnhof. De stations worden keurig omgeroepen en ook aan welke kant je uit moet stappen, niet bij de rails dus. Op het enorme Hauptbahnhof is het een drukte van belang, we vinden de uitgang en gaan op pad.
In Nederland hebben we aan meerdere mensen die Berlijn hebben bezocht om tips gevraagd. Iedereen noemde steevast: een bezoek aan de Reichstag. Dit statige parlementsgebouw met glazen koepel kan je alleen bezichtigen als je je vooraf aanmeldt. Dus gaan wij naar een gebouwtje in de buurt en sluiten achteraan in de rij, lijkt er eentje van ca. 10 minuten. Mis! Wij staan hier exact 1 uur, maar we staan lekker in de zon en wisselen ondertussen wat tips uit met twee Nederlanders achter ons. Eindelijk mogen wij naar binnen, men vraagt 1 van onze paspoorten en men pakt die van Marijke aan. Even later krijgt “Frau Maria Antonia van den Hoven” een officieel papier dat haar morgen met 2 personen om 15.30 toegang is verleend tot de Reichstag (vandaag is alles al volgeboekt).
Nu eerst maar even een bakkie doen, we vinden een bankje in een klein park. Daar zien we de Brandenburger Tor in de verte, die wordt ook weer afgestreept op ons lijstje. Dan langs het monument voor de omgekomen Joden in de Tweede Wereldoorlog. Weer verder naar de brede straat Unter den Linden, met grote hotels en ambassadegebouwen. En op het mooiste plein van de stad, de Gendarmenmarkt, eten we ons brood op. In de schaduw van de bomen, want het is behoorlijk warm. Een stoet van mensen trekt aan ons voorbij: net geklede zakenlieden, toeristen, studenten, zwervers. Marijke beklimt de (al behoorlijk smoezelige) rode loper van het prachtige Concertgebouw. Daar is om 17.00 uur een gratis rondleiding, we onthouden het, maar geen idee hoe het loopt met de tijd. In deze wijk (Mitte) wemelt het van de mooi bewerkte oude gebouwen: universiteiten, kerken, musea. Wel valt ons op dat men overal bezig is met restaureren, je kunt bijna geen foto nemen zonder een hijskraan erop. We kijken even binnen bij het Duits Historisch Museum. Voor ons niet interessant genoeg, maar we kunnen daar wel naar het toilet en er is gratis wifi. Dus installeren we ons in de hal met de laptop en kunnen zo onze mail bekijken en ons verslag over de eerste 3 dagen versturen. En dat lukt, jippie!
De Berliner Dom komt in zicht, daar gaan we ook binnen een kijkje nemen. Een schitterend plafond, orgel, preekstoel, altaar, crypte met graven van staatslieden, etc. En dan te bedenken dat er veel vernield is in de oorlog. Nog even de 132 treden naar boven nemen voor een mooi uitzicht op de stad.
Nu verder naar de televisietoren, kregen we ook als tip. Om half 5 komen we binnen, maar om 10 voor 5 kunnen wij pas naar boven. Dat wordt helemaal uitgeteld, er kan steeds maar een beperkt aantal mensen in de lift. Dus eerst nog even buiten rondlopen, daar zijn straatartiesten bezig, altijd leuk. Om 10 voor 5 moeten we nog een flinke tijd in een rij wachten (voor ons een grote groep luid kwetterende mensen uit India). En dan komen we in 40 seconden op 203 meter hoogte, met een prachtig uitzicht over Berlijn. Door het heldere weer kunnen we ver kijken. Het was de moeite waard, ook al was het nogal prijzig.
Genoeg gezien en geslenterd voor 1 dag. Via het centrale station en de overstap bij Ostkreuz komen we bij ons beginpunt en de parkeerplaats. Het valt ons op dat je nergens conducteurs en poortjes ziet. Maar ook geen mensen die kaartjes kopen bij de automaat of ze afstempelen. Vermoedelijk veel zwartrijders?
Na het eten willen we ons opfrissen na deze warme dag en gaan de douches uitproberen. Die zijn schoon en de temperatuur is goed te regelen. Je hangt het koord op in je hokje, met je “medaille” tegen een schermpje dat het bedrag aangeeft dat erop staat. Maar de straal lijkt meer op een hogedrukspuit, het is opletten dat het water niet onder de drempel door loopt. Maar schoon word je wel!

Vrijdag 12 juni

Vandaag vertrekken we een half uur eerder vanaf de camping en hopen nu makkelijker een parkeerplaats te vinden bij het station. Om 9 uur is er inderdaad nog plaats genoeg.
Inmiddels weten we al welke trein en stations we moeten hebben, dit keer stappen we uit op station Alexanderplatz. Een bekend en druk plein, waar we de grote wereldklok bekijken die aangeeft hoe laat het is in meerdere steden. We lopen verder langs het Rote Rathaus waar de burgemeester woont, een prachtig versierd gebouw van rode baksteen.
Het DDR museum, vlakbij de Dom aan de Spree, lijkt ons erg interessant. En dat is het zeker, een echte aanrader! Van 10 tot 12 kijken wij rond in een ruimte vol met info over het leven in het voormalige Oost Duitsland. Het is allemaal heel uitnodigend en toegankelijk opgesteld, overal deurtjes en luikjes die je kunt openen, vaak met allerlei spullen die je kunt vastpakken, of er is iets te beluisteren. Echt alles komt aan bod: school, werk, huizen, sport. Hoe overal door de staat werd gezorgd, maar ook de onvrijheid, hoe men je in de gaten hield. Als je alles goed wil bekijken, ben je nog wel een uur langer kwijt.
Hoogste tijd voor een bakje koffie op een bankje aan de rivier de Spree. Volop zon, 25/28 graden (geen tikfout!). Dan kuieren we een stuk door de Friedrichstrasse met winkels zoals Hugo Boss, Gucci en Galeries Lafayette. Bij de laatste gaan we naar binnen. Niet om wat te kopen (dat is voor een andere doelgroep), maar om rond te kijken. We keuren parfum en chocolade, lopen over de mooie mozaïek vloeren van de passage waar iemand op een vleugel zit te spelen en bewonderen het glazen plafond.
Voor de omwenteling in 1989 verdeelde de muur de straat in tweeën en Checkpoint Charlie was de voormalige grensovergang. Hier is ook nog een en ander van te zien en ook borden met info over de geschiedenis, vluchtpogingen, etc. Het museum over de muur laten we toch maar schieten. Interessant, maar kost aardig wat tijd (en geld). We lopen langs een stuk van de Muur, die niet zo dik is als wij denken, daar veel interessante info en foto’s over de tijd van de nazi’s en de periode van de twee Duitslanden. Maar we willen om 15.15 uur bij de Reichstag zijn en ook nog een bankje pakken voor ons brood, we laten dit dus voor wat het is. Onderweg komen we nog wat Trabantjes tegen (die kan je huren), wat een kleine wagentjes, moeten natuurlijk op de foto.
We zijn ruim op tijd bij de Reichstag en tonen bij de ingang ons document. Maar dan moeten we nog –net als bij de douane- alle metaal uit onze zakken halen, rugzakken in een bak op een lopende band zetten en door een poortje lopen. En ja hoor, de beambte grabbelt in Wopke z’n rugzak en neemt zijn multi-tool mes in beslag. Dat is de tweede, want de eerste is ingepikt op het vliegveld van Bangkok. Maar deze krijgt Wopke straks terug, op vertoon van een bonnetje. Nu gaan we met een groep het Reichstag gebouw in, krijgen een audiogids in het Nederlands en kunnen dan naar boven de glazen koepel in lopen. Eerst hebben we niet door hoe die gids werkt, maar dat gaat volautomatisch: zo gauw je op een bepaald punt staat, gaat die meneer in de koptelefoon verder met z’n verhaaltje. Ook hier hebben we boven een prachtig uitzicht en krijgen uitleg over wat we rondom kunnen zien.
Nog lekker even een stukje kuieren langs de Spree met zijn vele rondvaartboten en langs het moderne gebouw van de Bundestag. Dan is het welletjes voor vandaag. We zijn even in de war met het perronnummer (omdat we meerdere stations hebben), maar komen er weer prima uit. Een mooie dag: veel gezien en gedaan en schitterend weer erbij. Wat wil je nog meer?

• 13 Juni 2015 - 19:13

Geerke:

Zo vakantiegangers. De berichten klinken goed en bekend. Fijn dat jullie het naar je zin hebben in Berlijn. Een mooie stad waar veel te zien is. En de camping komt me ook erg bekend voor. Jullie hebben al veel gezien/gedaan deze week. Dat belooft wat voor de rest van de vakantie. Het weer is jullie (tot nu toe) ook goed gezind, dus volop genieten. Leuk om weer zo uitgebreid te lezen wat jullie allemaal doen.
    Veel plezier en tot de volgende keer!
    Groetjes.

• 13 Juni 2015 - 19:52

Ida:

wat fijn dat jullie het zo leuk hebben in Berlijn (en met mooi weer, hoe is het mogelijk).
    Ik ben jaren geleden ook in Berlijn geweest (mocht toen meezingen in een projektkoor) en herken alles.
    Gaan jullie nog naar de Nederlandse ambassade (Aldo van Eijk)? Ik ben daar toen niet aan toe gekomen maar het schijnt zeer interessant te zijn.
    Veel plezier verder en geniet maar.
    groetjes,
    ida

• 13 Juni 2015 - 22:34

Jenny:

Hoi Marijke en Wopke,

Ik ben blij met jullie verslag over Berlijn. Wij willen daar ook een keer heen. We zijn wel verschillende keren in Oost Duitsland geweest, maar nog niet in Berlijn. Ik bewaar jullie verslag zorgvuldig !
    Veel plezier hoor !!
    Jenny.

• 14 Juni 2015 - 09:24

Bep:

Wat hebben jullie een mooi weer, de 7 slechte jaren zijn voorbij. Er was weer veel te zien, nieuwsgierig naar de verdere verslagen.

• 14 Juni 2015 - 16:09

Mia:

Geweldig weer heel wat beleefd dus?nog een een fijne reis xxx

• 15 Juni 2015 - 16:21

Arianne:

Hallo Berlijners,

Vanuit Sardinie hebben wij jullie verslagen kunnen lezen.
    wij hebben het hier ook naar onze zin. Af en toe iets te heet. Echter de temperatuur is nu flink gedaald vanwege onweer en regen. Hebben vandaag een mooie rit naar de volgende camping gereden. Nu staan wij in het bos onder hoge dennenbomen.
    Groetjes van de sardientjes.

• 16 Juni 2015 - 11:34

Hannekevg:

Hallo vakantiegangers, fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! Ik ben zelf nog nooit in Berlijn geweest maar wordt er wel nieuwsgierig naar. Komt op mijn bucketlist. Staan al heel veel dingen op trouwens. Maarre mooi weer hè? Geen Bekema weer dit keer!
    Houden zo, nou tot het volgende verslag en goede reis verder.

• 21 Juni 2015 - 07:29

Henja:

Dag reizigers,
    Vanuit Santiago de Compostela een hartelijke groet aan jullie.
    Met veel plezier en herkenning jullie verslag gelezen. Mooie, indrukwekkende stad en geschiedenis op veel plekken zo voelbaar.
    Hier ook prachtig. Dit stuk Camino Portugese door Galicie was indrukwekkend.
    Groet Henja